Waarom die ene post ineens wél scoorde (en de rest niet)
Je plaatst al weken braaf content op je social media, en dan ineens… BAM. Eén post gaat compleet door het dak. Veel likes, reacties, bereik. Supertof natuurlijk, maar ook een beetje frustrerend. Waarom die ene post wel en de rest niet?
Het antwoord is vaak een combinatie van timing, relevantie, algoritme-geluk en gewoon iets plaatsen dat raakt. Maar goed nieuws: met een beetje analyse kun je er wel degelijk iets van leren.
Wat maakte die post anders?
Stel jezelf deze vragen:
- Was het onderwerp herkenbaar of actueel?
- Zat er een duidelijke boodschap of mening in?
- Was het beeld opvallender dan normaal?
- Was het geschreven in jouw toon, of juist persoonlijker?
- En heel simpel: was het gepost op een goed moment?
Het hoeft geen hogere wiskunde te zijn. Vaak zijn het de posts die nét wat menselijker, eerlijker of directer zijn, die beter scoren. Posts met een verhaal. Of gewoon iets dat mensen hardop “ja, dit dus” laat denken.
Het algoritme speelt ook mee
Social media werkt met algoritmes die bepalen hoeveel mensen jouw post te zien krijgen. En die kijken o.a. naar:
- Hoe snel mensen reageren na plaatsing
- Of mensen doorklikken, delen of bewaren
- Of je interactie op gang komt (dus reageer terug!)
Dus ja, die ene post scoorde misschien omdat je volger toevallig net online was. Maar de kans is groter dat hij gewoon goed was.
Oké… en nu?
Kijk naar je top 3 best presterende posts en zoek het patroon. Zitten daar vaste thema’s in? Een bepaalde toon? Gebruik dat als basis voor je nieuwe content. Copy-paste het niet, maar leer ervan.
Je hoeft niet altijd te scoren
Niet iedere post hoeft viraal te gaan. Dat zou gek zijn. Maar als je weet wat werkt én wat niet, kun je wel veel gerichter content maken. En dan is het ineens geen toeval meer als een post het goed doet.
Hulp nodig bij het analyseren van je content?
Ik kijk graag met je mee naar je huidige content en geef je praktische tips waarmee je écht iets kunt. Geen buzzwords, geen trucjes. Gewoon duidelijke feedback waar je morgen mee aan de slag kunt. Stuur me een berichtje, dan gaan we samen aan de slag.